وبلاگ

پاک کردن انواع لکه دردسرساز فرش بدون نیاز به قالیشویی

پاک کردن انواع لکه از روی فرش

پاک کردن انواع لکه دردسرساز فرش بدون نیاز به قالیشویی

بارها شده فرش شما به دلایل و طُرق مختلفی لک شده و شما به فکر این افتادید که ای وای! من که فرش رو تازه خریدم یا تازه شُستم! حالا مجدد باید فرش رو بدم قالیشویی؟

باید خدمت شما عرض کنم که جواب شما “نه” هست. فرش سفیران قصد داره شما رو برای هر لکه به طور اختصاصی راهنمایی کنه. در ادامه می‌توانید راه های زُدودن لکه های مختلف رو از فرش هاتون که زینت بخش منزل شما هستند رو مطالعه کنید.

5 نکته مهم در پاک کردن انواع لکه از روی فرش

برای پاک کردن انواع لکه از روی فرش چند نکته خیلی مهم رو حتما باید رعایت کنید. این نکات به طور تقریبی در مورد پاک کردن همه لکه ها از روی فرش کاربرد دارد. درواقع اصول اولیه ای هستند که در مواجه با هر گونه آلودگی باید رعایت شوند.

در قدم اول برای پاک کردن لکه ها سریع عمل کنید. هرچه لکه تازه تر باشد راحت تر پاک می‌شود و هرچه لکه کهنه تر شود پاک کردن آن نیز دشوار تر خواهد شد.

قدم دوم: شما باید برای لکه های مایع از یک پارچه تمیز و لکه های جامد از یک چاقو استفاده کنید. پارچه یا دستمالی که سفید باشد خیلی بهتر است.

 فقط دقت داشته باشید که شما نباید دستمال را روی فرش بکشید چون ممکن است آلودگی را پخش کنید و شعاع بیشتری از فرش شما لک شود. دستمال را به صورت عمود روی فرش قرار دهید تا مایع را به خود جذب کند.

قدم سوم: آب یکی از گزینه هایی است که قبل از استفاده از هر نوع پاک کننده‌ای به شما پیشنهاد می‌شود. اگر سریع عمل کنید ممکن است آب به تنهایی لکه را از روی فرش به راحتی پاک کند.

قدم چهارم: بعضی از محلول‌ های خانگی، ممکن است رنگ فرش شما را پخش کند. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نخواهد افتاد اول در پشت فرش، در یک شعاع کوچک آن را امتحان کنید. پس از حصول اطمینان با خیال راحت لکه را از روی فرش تمیز کنید.

قدم پنجم: در پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش باید به ارتفاع نخ فرش توجه داشته باشید، زیرا اگر ارتفاع نخ زیاد باشد آلودگی بیشتر در آن نفوذ می‌کند و ممکن است فرش شما به طور کامل پاک نشود. هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد فرش نرم و لطیفت تر با ارتفاع کمتری خواهید داشت.

تمیز کردن لک های مختلف از روی فرش

با دانستن اصول اولیه که در بالا به آن اشاره شد می‌توانید بدون دستپاچگی و در کمال آرامش  برای تمیز کردن لکه‌های فرش با روش های اختصاصی خود اقدام کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

لکۀ جوهر از آن لکه هایی است که تمیز کردن آن به این راحتی‌ها نیست. برای پاک کردن جوهر به این نکته توجه داشته باشید که لک ایجاد شده، قدیمی یا جدید است. استفاده از محلول های صنعتی را برای تمیز کردن جوهر از سر خود بیرون کنید مخصوصا اگر فرش شما دستباف باشد.

برای جوهر تازه ریخته شده می‌توانید از شوینده‌های ملایمی همچون شامپو بچه یا یک پاک کننده طبیعی مثل آبلیمو استفاده کنید. به این صورت که با توجه به مقدار آلوده شده از این مواد استفاده می‌کنید و با دستمال و یا حوله تمیز مجدد تمیز می‌کنید.

روش دیگر ماست و یا شیر می‌باشد که جوهر را به خود جذب می‌کنند. بعد از جاذبه می‌توانید محل لکه را با دستمال پاک کنید.

برای لکه های قدیمی یک قاشق غذا خوری سرکه و یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی را در یک لیوان آب وِلرم حل کنید سپس با یک پارچه تمیز یا اسفنج روی لکه بکشید تا لکه کامل از بین برود. با کشیدن یک پارچه تمیز نیز میتوانید اثرات محلول دست ساز را از بین ببرید.

پاک کردن انواع لکه چربی از روی فرش

لکۀ چربی و روغن  علاوه بر چسبناک بودن یکی از جاذب های قوی گرد و خاک هستند. برای زدودن این لک می‌توانید از موادی همچون جوش شیرین و نشاسته ذرت که در همه منازل موجود می‌باشد، استفاده کنید.

 قبل از هر اقدامی با یک چاقو یا یک جسم سخت، جرم روغن ریخته شده را بردارید سپس نشاسته ذرت و یا جوش شیرین را با مسواک روی آن بکشید تا روغن را به خودش جذب کند. پس از 15 دقیقه با مکش قوی جارو برقی آن را جارو کنید.

روش دیگر چند قطره مایع ظرفشویی حل شده در آب گرم می‌باشد. آن را روی لکه چربی بکشید و از اینکه کف می‌کند نگران نباشید بعدا آن را با آب می‌توانید پاک کنید.

دو راه حل بالا از وسایلی استفاده شد که به طور معمول در خانه موجود می‌باشد، ولی در صورت دارا بودن پراکسید هیدروژن(آب اکسیژنه) سه درصد می‌توانید یک قاشق غذا خوری از آن را با آب ولرم مخلوط کنید و با محلول  ساخته شده لکه چربی را تاز بین ببرید.

در صورت سرسخت بودن و پاک نشدن چربی می‌توانید از آمونیاک استفاده کنید فقط به نکته مهم توجه داشته باشید که:

  1. فرش شما رنگ روشن نباشد.
  2. پس از پاک کردن چربی سریع محلول آمونیاک رتا از روی فرشتان پاک کنید تا به خورد فرشتان نرود و باعث پوسیدگی فرشتان نشود.
لکه وازلین و پماد

 برای پاک کردن وازلین و هرگونه پماد اولین اقدام همان برداشتن اولیۀ پماد و وازلین می‌باشد.

 سپس با شامپو فرش یا مایع ظرفشویی حل شده در آب شروع به تمیز کردن لکه کنید. از بیرونی‌ترین قسمت لکه به سمت مرکز لکه بروید تا چربی در سطح فرش پخش نشود.

پاک کردن لوازم آرایشی از روی فرش

لکه رژلب

وای از اون روزی که بدشانسی بیارید و رژلبتون روی زمین بیفته علاوه بر شکستن رژتون میشکنه فرشتون هم کثیف می‌شه اما نگران نباشید با یک اقدام سریع و راه حل های کاربردی می‌توانید فرش را تمیز کنید.

  1. رژلب را به وسیله قاشق و یا کارد از روی فرش پاک کنید.
  2. چند مرتبه نوار چسب را روی فرش بگذارید تا لکه های اضافه به آن بچسبد.
  3. با استفاده از الکلو یا ترکیب سرکه سفید و مایع ظرفشویی شعاع کثیف شده را پاک کنید.

و در آخر بعد از پاک شدن لکه فرش را آبکشی کنید.

برای از بین بردن لکه های قدیمی اول آن را مرطوب کنید رژ هایی که به خورد فرش رفتند را توسط یک برس نرم یا یک مسواک خارج کنید سپس توسط محلول های گفته شده آن را پاک کنید.

پاک کردن لاک

برای از بین بردن لاک باتوجه به خشک بودن یا تازه بودن آن اقدام کنید. بعد از برداشتن لاک از روی فرش چند بار با پارچه‌ای تمیز روی فرش ضربه بزنید تا باقی رنگ لاک را نیز پاک کنید.

مواردی که در پاک کردن لکه لاک نباید انجام شود
  1. در هر بار ضربه، روی پارچه را عوض کنید تا لکه ها پخش نشوند.
  2. از کشیدن پارچه روی فرش خودداری کنید چون شعاع بیشتری را آلوده می‌کنید.
  3. از محلول های اَستون دار استفاده نکنید.
  4. محلول را به صورت مستقیم روی فرش نریزید.

برای پاک کردن اول روی یک اسفنج یا پارچه تمیز شیشه پاک کن ، الکل و یا آب هیدروژنه اسپری کنید. به قدری اسپری کنید که لکه کاملا خیس شود و بتوان آن را پاک کرد. تا پاک شدن لکه پارچه را بگذارید و بردارید.

اگه لکه قبلا ایجاد شده و تا الان خشک شده اول با استفاده از ناخن، قیچی یا هرچیزی که بتوان بدون آسیب به فرش، جرم سخت فرش را پاک کنید. سپس با روش های گفته شده اقدام به پاک کردن لاک کنید.

در آخر یک حوله خشک بگذارید روی لکه تا باقی محلول و لاک را به خود جذب کند. بعد با یک ماده شوینده مثل شامپو فرش، مایع ظرفشویی و یا پودر شوینده فرش را به طور کامل پاک و آبکشی کنید.

همچنین برای پاک کردن لکه ریمل و خط چشم نیز می‌توانید طبق دستور بالا از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

لکه کرم پودر

برای پاک کردن لکه کرم پودر باید از پراکسید هیدروژن و یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. طبق موارد گذشته اول خود کرم را پاک می‌کنیم بعد اقدام به تمیز کردن فرش می‌کنیم.

پاک کردن مواد چسبناک از روی فرش

  • آدامس

یکی از چسبناک ترین موادی می‌باشد که می‌توان نام برد. برای پاک کردن این لکه سمج لازم است که به آن سرما بدهیم چرا که آدامس در حالت گرما شُل و چسبنده  و در حالت سرما سفت می‌شود.

برای از بین بردن آن کافی است چند قالب یخ را در یک نایلون بگذارید و روی آدامس قرار دهید. پس از سفت شدن آدامس آن را با یک جسم سخت مثل چاقو بردارید.  لکه باقی مانده از آدامس را با روغن اکالیپتوس، روغن زیتون و کره بادام زمینی پاک کنید.

 برای اینکه لکه روغن در بافت فرش شما نرود و باعث پوسیدگی آن نشود، می‌توانید شعاع روغنی شده را با شامپو فرش بشویید.

  • انواع چسب

برای پاک کردن چسب هایی که چسبندگی بالایی ندارند می‌توانید از اتو استفاده کنید به این صورت که یک پارچه نخی روی چسب گذاشته و اتو را روی آن بگذارید تا چسب از سطح فرش جدا شود و به پارچه بچسبد.

حتما توجه کنید که از پارچه نخی استفاده کنید چون پارچه با الیاف پلاستیکی خود دردسر ساز خواهد بود. پلاستیک موجود در پارچه آب شده، به فرش و اتو میچسبد.

شما می‌توانید از محلول صابون، آب و مایع ظرفشویی هم استفاده کنید. سطح فرش را با این محلول مرطوب کنید و دستمال روی آن ضربه بزنید تا چسب را به خودش جذب کند تا پاک شدن کامل این کار را تکرار کنید.

برای پاک کردن چسب هایی با چسبندگی قوی تر مانند چسب یک دو سه، باید از یک محلول قوی تر استفاده کرد. پس با احتیاط و دقت خیلی زیاد این کار را انجام دهید تا به تار و  پود فرش خود آسیب نزنید.

به مقدار چسب ریخته شده روی آن اَسِتون بریزید. توجه داشته باشید اینکار را با قطره چکان انجام دهید و درست در محل ریخته شدن چسب.

برای تمیز کردن سطح فرش بعد از پاک کردن فرش می‌توانید از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید.

  • پارافین

در تمامی موارد قبلی اشاره شده که باید سرعت عمل داشته باشید ولی در مورد پارافین کاملا بر عکس می‌باشد. بگذارید پارافین منجمد شود چون در حالت مایع بودن هم داغ است و هم پاک کردن آن سخت تر است و ممکن است فرش شما را بیشتر کثیف کند.

پس از منجمد شدن پارافین را با چاقو بردارید ولی اگر بقایای پارافین هنوز هم روی فرش بود یه کیسه کاغذ روی آن بگذارید و با بخار اتو به آن گرما بدهید. با این روش باقی پارافین هم جذب کیسه کاغذی می‌شود. با یک ماده شوینده نیز می‌توانید فرش خود را تمیز و آبکشی کنید.

پاک کردن لکۀ انواع مایعات

  • لکه آبمیوه

برای پاک کردن انواع آبمیوه ها از جمله آبمیوه هایی با رنگ مصنوعی می‌توانید از شوینده های ملایم، سرکه، جوش شیرین استفاده کنید. پس از جذب کردن باقی مایع ریخته روی فرش توسط حوله می‌توانید از یکی از این مواد استفاده کرده لکه آبمیوه را پاک کنید، سپس فرش را آبکشی کنید.

  • لکه نوشابه 

اولین اقدامی که انجام می‌دهید یک حوله کاغذی یا یک دستمال کاغذی بگذارید تا نوشابه را به خود جذب کند.

برای جذب کردن باقی نوشابه که در حال فرو رفتن به تارو پود فرش است می‌توانید از نمک که قوی ترین جاذب نم می‌باشد استفاده کنید. ماست گزینه بعدی می‌باشد که نوشابه را در خود حل کرده و رنگ نوشابه را به خود می‌گیرد.

اگر لکه ایجاد شده قدیمی بود مقداری مایع ظرفشویی را در آب حل کنید و روی لکه اسپری کنید سپس توسط اسفنج آن را تمیز کنید.

برای مطالعه مقاله از بین بردن لکه قهوه به صورت تخصصی اینجا کلیک کنید.

  • لکه خون

حتما شنیده اید که برای پاک کردن خون، آب سرد بهترین راه حل است. باید بگوییم که این راه‌حلی درست است که برای فرش هم به کار می‌رود اما با یک تفاوت که با ترکیب نمک بهترین از بین برنده لکه خون خواهد شد زیرا نمک یک جاذب رطوبت است.

پاک کردن لکه ادرار، مدفوع و استفراغ حیوانات

نگهداری حیوانات در خانه یک لذت و شیرینی خاصی برای بعضی از خانواده ها دارد. ولی نگهداری آنها مشکلات خود را دارد از جمله کثیف شدن فرش شما، به طوری که ممکن است تار و پود فرش شما را به دلیل اسیدی بودن از بین ببرد.

 برای پاک کردن ادرار، مدفوع حیوانات دو عامل آزار دهنده وجود دارد. یکی اینکه فرش شما از نظر ظاهری کثیف می‌شود، در وحله دوم بوی نامطبوع آن می‌باشد. مواد ریخته شده را به وسیله حوله کاغذی یا دستمال پاک کنید.

 فرش خود را با استفاده از مقداری سرکه سفید حل شده در آب آبکشی کنید تا بوی بد را از بین ببرد و مانع رنگ پریدگی ناشی از اسیدی بودن ادرار و مدفوع حیوانات شود.

سپس می‌توانید لکه ایجاد شده را با شامپو فرش بشویید تا از بین برود.

و اما برای پاک کردن استفراغ حیوانات نیز اول باید آن را از روی فرش بردارید چون استفراغ نیز باعث کم رنگ شدن فرش و از بین رفتن تار و پود فرش می‌شود. بعد از برداشتن مواد از روی فرش می‌توانید آن را با شامپو فرش تمیز کنید و یا از جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین را روی لکه ایجاد شده بریزید تا مواد را به خود جذب کند سپس با مَکش قوی جارو برقی آن را تمیز کنید.

فرش 1200 شانه بردیا کرم با حاشیه نقره‌ای

فرش 1200 شانه با تراکم 3600؛ با کیفیت و بافت سوپر درجه یک

فرش 700 شانه گل رز سرمه ای

700 شانه
2550 تراکم

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *